23.10.2019

Неякісне медичне обслуговування

17.05.2019

Ганна Тимошенко: Неякісне медичне обслуговування. Що робити пацієнтам?

Як часто ви стикалися з ситуацією, коли вас не влаштовувала якість або несвоєчасність наданих  медичних послуг? Впевнена, практично кожний громадянин України мав такий сумний досвід. Чи отримали ви сатисфакцію у будь-якому вигляді? Знову ж таки, впевнена, що у більшості випадків – ні.

Неякісне медичне обслуговування, фатальні помилки лікарів, випадки з перепродажем безкоштовних медичних препаратів, можливість компенсації за неякісні послуги – болючі питання у суспільстві. На жаль, їхня актуальність не стала меншою, завдяки проведеній в нашій країні медичній реформі, яка поки що далека від досконалості.  Слід зазначити, що на даному етапі державою не передбачено жодних спеціальних порядків чи процедур щодо оскарження дій медиків, тобто пацієнт практично незахищений. Це прикро, однак жодним чином не означає, що взагалі нічого не можливо зробити, аби відстояти свої права та домогтися, як мінімум, надання належного лікування або компенсації за халатне ставлення до професійних обов’язків медичних працівників.

Безумовно, кожна людина має право поскаржитись як на дії лікаря, так і на його бездіяльність. Якщо ж неправомірні дії чи бездіяльність лікаря будуть доведені, то пацієнт отримає право на компенсацію шкоди, заподіяної його здоров’ю. Теоретично все так, однак на практиці я б не радила запускати справу настільки, щоб було необхідно стягувати компенсацію.

Однак, давайте все по порядку. Якщо, на вашу думку, лікар порушив ваші права, ви маєте право звернутись, в першу чергу, до керівника медичного закладу, в якому вам надавались медичні послуги. Найбільш ефективним способом звернення є письмова скарга. Подавати її необхідно офіційно, тобто прослідкувати, щоб її зареєстрували у відповідному реєстрі або журналі медичного закладу. При цьому бажано, щоб вам надали відомості про її вхідний номер реєстрації. Можна також відправити скаргу поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Саме ваша скарга та результати її розгляду або ігнорування можуть бути доказами при судовому розгляді, якщо це знадобиться.

Щодо суті вирішення питання неякісних медичних послуг, то у випадку, якщо керівник медичного закладу не вирішив вашої проблеми, ви можете звернутися зі скаргою до підрозділу охорони здоров‘я у вашому місті або області. Процедура подання скарги така ж сама, як було описано вище.

Крім подачі скарги до районних, міських та обласних департаментів охорони здоров’я, пацієнт може звернутися з заявою про призначення спеціальної експертної комісії як в цих департаментах, так і в Міністерстві охорони здоров’я України. До повноважень комісії входить контроль якості надання послуг та розгляд заяв щодо неналежної медичної допомоги.

Мабуть, з профільних медичних установ та організацій перелічено всі, що можуть стати у нагоді щодо захисту прав та інтересів пацієнта.

Не варто також нехтувати таким інструментом, як подання скарги до Інспекції з питань захисту прав споживачів.

Всі зазначені способи звернення зі скаргами до різних інстанцій та розгляд цих скарг потребують часу. Проте в медичних питаннях час може мати значення. З огляду на це, єдине, що можна порадити з даного приводу, – телефонувати на всі номери установ, які знайдете. Телефонуйте на гарячі лінії та в приймальні. В місцеві та центральні органи виконавчої влади. Телефонуйте, якщо для вас важливий час. Іншого шляху достукатись швидко немає.

Якщо ж всі вищезазначені інстанції не вирішили вашу проблему, наступним кроком є суд. В цьому випадку без допомоги юристів не обійтися.

Тепер декілька слів про специфіку розгляду судових справ з приводу неякісного медичного обслуговування та про компенсацію шкоди, заподіяної здоров’ю пацієнта.

Якщо склалася ситуація, що вам необхідно звернутися до суду, слід враховувати специфіку таких справ та приготуватися до тривалої складної боротьби.

Подібний позов буде подаватися до поліклініки, лікарні або іншого закладу охорони здоров’я чи  безпосередньо до лікаря, якщо він приватний підприємниць.

Підставою для подання позову та стягнення шкоди  є неправомірні дії або бездіяльність медиків. В рахунок матеріальної шкоди зараховуються всі збитки, зокрема, діагностика, лікування, ліки, будь-які препарати, реабілітація і догляд, а також втрачені доходи, якщо йдеться, наприклад,  про втрату працездатності.  Щодо моральної шкоди, то її, як правило,  доводять висновками лікарів про психологічний стан пацієнта.

В теорії заклади охорони здоров’я та медичні працівники приватної практики несуть відповідальність за заподіяну  моральну чи матеріальну шкоду. А ось на практиці такі судові справи, як правило, розглядаються не на корить пацієнтів.

Оскільки медицина – галузь, яка потребує спеціальних знань, яких судді не мають (і це природньо), при розгляді таких справ має призначатися судово-медична експертиза. Експертизу цю проводять все ті ж медики, які з міркувань професійної солідарності налаштовані надавати підтримку колегам, а не постраждалим. Отже, пацієнтам вкрай важко довести свою правоту.

Якщо вже бути до кінця відвертими, то це проблема має місце не тільки в Україні, а й в багатьох інших країнах.

Однак дорогу здолає той, хто йде. І будь-якому випадку, варто захищати свої права.

На мій погляд, одним з шляхів, який би міг стати в нагоді пацієнтам, є механізм медичного страхування. У цьому випадку страхові компанії поряд з пацієнтами були б зацікавлені у підвищенні якості медичних послуг. А у разі виникнення проблем страхові компанії вміють відстоювати права пацієнтів і знають, як повертати  кошти своїх клієнтів.

Найважливіша порада – ставтеся до свого здоров’я відповідально та вчасно піклуйтеся про здоров’я близьких! Тоді можна зекономити і на лікарях, і на юристахJ

Ганна Тимошенко, фундатор ГО “V.I.R.U.”